Zpěvák Daniel Hůlka změnil styl. Najde jeho deska adresáta?
Elektronický archiv Mladé Fronty DNES spravovaný
společností NEWTON Information Technology, s. r. o.
Datum: 29.05.2004
Zdroj: Mladá fronta DNES
Recenze
Cožpak se hrabě Dracula nebo Pán démonů, jehož
operní baryton rezonoval kýčovitými projekty 90. let, může změnit? Došlo k tomu
na albu Dílem já, které Daniela Hůlku zavedlo do jiných hudebních vod. Náhle
před posluchačem stojí civilnější Hůlka, sametový romantik, jenž podle jednoho
trefného sloganu „nahradil mužná operní gesta psychedelií a
tajemstvím“. Název Dílem já sedí i na hudbu. Je to zčásti rock, vysunutý do
popředí v rychlejší písni Prej. V třinácti skladbách zní i dílem scénická nebo
filmová hudba s občasnými výkřiky kytar a neklidnou rytmikou (Já chtěl část
tvých Je to zvlněná, většinou pomalejší muzika, která zasmušile přetéká rozmezí
několika stylů. Funguje spojení smyčců s rockem v písních Žádnej kód nebo A ten
to říká, které se dramaticky vzdouvají jako smutný oceán a jež Hůlkovi složila
Michaela Poláková. Song Hej, už se to blíží od Neila Diamonda, známý z filmu
Pulp Fiction, se náhle zaskví jako temně vybroušený krystal a má v proudu
skladeb své místo stejně jako komorní duet Ochutnej stopy s Lucií
Bílou. Médiem všech písní je Hůlkův hluboký, hebce potemnělý hlas. Civilnější
zpěv, k němuž ho vedl producent Michal Pavlíček, je mnohem zajímavější než
někdejší sošná monumentálnost. Tvůrci si správně uvědomili, že dramatičnost
zpěvákova projevu spíše vynikne, je-li poněkud skryta, navíc zastřené nepřepjaté
tóny lépe dobarví muziku. Na desce Dílem já Hůlka své polohy nepřehrává, ostatně
písně to ani nepotřebují. Hůlkův nový textař Jan Sahara Hedl psal kdysi lepší
verše, třeba v písních Dělám, že spím, Tisíc jmen nebo Dívka a smrt, které si
„šil“ na tělo. Hůlkovi předal spíše svůj obrazný slovník. Jeho často nekonkrétní
texty se hemží efektními obraty, například „Nejsou to hladový pěsti, nejsou to
tlapy lvů“ v písni Prázdnej motel, ve které Hůlka „nejí nic, jen vítr“. Tehdy
zabíhá až do sebeparodie. Na druhou stranu Sahara splnil zadání: trefil se do
romantického popového žánru desky Dílem já, která tvoří naprosto vyvážený
celek. Co může být problematické? Album míří k nevyhraněnému adresátovi.
Hudba se rozprostírá nejen na rozhraní stylů, ale i žánrů. Místy se tváří jako
vážné umění, blízké melancholickému stylu Nicka Cavea, ale ve skutečnosti je to
pop. Stát se mohou dvě věci: ctitelé umělecky zaměřené hudby desku nepřijmou,
neboť jim přijde málo hluboká, zatímco pocity určité komplikovanosti a stylizace
odradí fandy přímočařejšího popu. Nová deska Daniela Hůlky se tak může
propadnout kamsi do prázdna.
*** VLADIMÍR VLASÁK DANIEL
HŮLKA Dílem já
|