Don Giovanni 2003

Letošní již šestý ročník představení Mozartova Dona Giovanniho v letní stagioně Stavovského divadla přinesl změny v nastudování.
Plejáda účinkujících souboru Opery Mozart je obdobná jako v předchozích letech, ale operní režijní debut si při něm odbyl Richard Hes. Asistentkou režie je choreografka Miroslava Pacoláková, hudebního nastudování se ujala Olga Machoňová-Pavlů, která je rovněž prvním dirigentem. Nové kostýmy navrhla Zuzana Krejzková. Scénografie pochází od společnosti B. BRECHT, Niederland.

Zvědavost na nové nastudování nám velela navštívit hned první představení 11. července 2003. Zvědaví jsme byli a těšili se na všechno - zejména na novou scénu, o které jsme pořád nemohli vyzvědět nic konkrétního, a na kostýmy. Říkalo se, představení bude poněkud avangardnější a dynamičtější, takže jsme ohledně kostýmů ve své fantazii nevyloučili ani džíny :). A vtipkovali jsme na téma, zda-li nám Richard Hes nakonec neudělá z této opery balet :).
Také jsme přemítali, jaký účes asi bude letos mít "Dan Giovanni".
 
Nakonec jsme se dočkali.
Přikvačili jsme v pátek k večeru na Ovocný trh. ("Don Giovanni, a cenar teco m'invitasti e son venuto!" :-) )
Nejdříve jsme se ujistili, že Dan Hůlka je nejen na rozpise, ale již i fyzicky přítomen. Don Giovanni Hned nato jsme prostudovali před divadlem vývěsky s fotografiemi ze zkoušek. Dlouho jsme nemohli najít Dana. Už jsme si skoro mysleli, že na fotkách není. Ale pak kdosi zjistil, že je to ona postava s drobným obličejem a bohatou tmavou hřívou.
Obsazení nám slibovalo skvělý zážitek:
Don Giovanni - Daniel Hůlka, Leporello - Tomáš Bartůněk, Don Ottavio - Marián Vojtko, Massetto - Václav Sibera, Donna Anna - Alexis Magaró (USA), Donna Elvíra - Katherina Müller (D), Zerlina - Tereza Mátlová, Il Commendatore - Michael Pavlů (CZ/CH).
Půlhodinu před začátkem představení jsme trávili na zahrádce u divadla. Vedle se usadili Don Ottavio s Leporellem.
 
Následné vychutnávání krásné dlouhé předehry, kterou pod taktovkou elegantní dirigentky Olgy Macháňové-Pavlů hrál orchestr opery Mozart, nám trošku hodně rušil první choreografický prvek - komická postava ala Mozart, která pobíhala po scéně, rozhazovala notové listy na poslední chvíli napsané overtury a připravovala Don Giovanni tři hlavní taneční figury-sochy - Amore, Vendeta a Morte (v prvních dvou jsme rozeznali bratry Kolvovy a ve třetí Marcelu Karlezsovou).
Scénografie byla skutečně netradiční - scény se vytvářely a měnily prostřednictvím různě širokých a různě umístěných závěsných ploch a pomocí osvětlení. Byla jednoduchá a působila příjemně odlehčeným dojmem.
Tři základní taneční figury nabývaly během děje různých variant jako Sesso (sex) a princip mužství a ženství, Passione (vášeň), Follia (bláznovství), Stupidita (hloupost), Libertinaggio (zhýralost) a Punizione (trest).
Některé výrazové prostředky občas připomněly muzikál Dracula (Morte asistovala při smrti Komtura prakticky stejně jako Krvinka) a hlavně Monte Cristo (použití dlouhých stuh jako vazeb mezi postavami - stuhy byly tentokrát barevné, rozebírání katalogu krásek na jednotlivé listy v Madamině se podobalo číslu Noviny, noviny).
Don Giovanni:dirigentka a Dan Hůlka Celkově bylo nastudování posunuto k usměvnějšímu pojetí většiny scén, k čemuž napomáhaly stylizované kostýmy a občas i kouzlo nechtěného, které se přiházívá na prvních představeních a na které se obzvláště těšíváme. 
Donna Elvíra byla pokročile těhotná a byla opravdu "poverina", protože prostopášný Don Gio s Leporellem si z chuděry dělali neustále trestuhodný posměch, sami legračně přistrojení.
Ovšem árie se všechny nesly v důstojném duchu hodném této opery. Včetně drásavého dramatického pádu Dona Giovanniho do pekel.
Bavili jsme se výborně.
Pěvecké výkony byly vynikající. Daniel Hůlka s Tomášem Bartůňkem byli podle očekávání opět skvělí. Škoda jen, že jsme neměli Martinu Bauerovou. Jako Zerlina je nedostižná, zvlášť ve dvojici s Václavem Siberou.
 
Pražská verze byla letos mírně zkrácena v recitativech a byl vynechán závěrečný sbor "Tak končí ten, kdo činí zlo...". (Pražská verze bývá odedávna v některých nastudováních hrána bez tohoto závěru. Zajímavost: ve vídeňské partituře je v místě, kdy se Giovanni propadá do pekla, poznámka, že se ostatní postavy vřítí na scénu a vykřiknou zděšením. Mozart k tomu napsal speciální akord, pro každou postavu jeden tón. Později si to rozmyslel a opera se hrála jako v Praze s onou závěrečnou scénou. Mozart se zřejmě ale jinou variantou závěru zabýval.)
 
Po představení jsme se na chvíli setkali s Danem. Byl velmi milý, a to i přesto, že někteří jsme si neodpustili vyjádřit nespokojenost ohledně nedávných postřižin. Dan se nám teď zdá mnohem usměvavější než kdykoliv dřív, ale možná je to i tím, že se teď nemůže jen tak nenápadně culit "pod fousy" a navenek předstírat vážnou kamennou tvář.:)
 


 
Text a foto: Jana Moravcová
 
Zpět na úvodní stránku
© WebMaster